Neljä asiaa, jotka opimme Alihankintamessuilla

Tampereen Alihankintamessut 2018 kokosivat kone- ja laitevalmistajia saman katon alle. Aliko, FinnSonic ja T-Drill olivat messuilla XR Showroom -sovellusten kanssa ja tässä postauksessa käydään läpi messuilla opittuja asioita.

1. Ulkoinen näyttö pysäyttää kävijät

Näytteilleasettajalle on tärkeää, että ihmiset pysähtyvät osastolle ja päästään keskusteluun kiinni. VR-laitteet ovat vielä harvinainen näky, mutta pelkkä uutuusarvo ei saa ihmisiä pysähtymään. Joillekin uuden teknologian kokeileminen voi jopa tuntua epämiellyttävältä. Miten siis saadaan paras tulos VR/AR-teknologioista?

VR-sovellukset näyttävät ulkoapäin kaikki samalta: käyttäjä on lasit päässä ja hän heiluttaa ohjaimia enemmän tai vähemmän lennokkaasti. Kun VR-käyttäjän näkemä kuva laitetaan ulkoiselle näytölle (mahdollisimman isolle sellaiselle), niin kiinnostavuus lisääntyy huomattavasti. Ihmiset kokevat turvallisemmaksi seurata vierestä, kun joku toinen rohkea kokeilee VR-laseja ensin. Ulkoinen näyttö yhdistettynä VR-laseihin = PROFIT!

VR-laitteiden esittelijän kannattaa viettää aikaa virtuaaliympäristössä, kun messuvieraita ei ole käyttämässä laitteita. Tämä herättää kokeilunhaluisten vierailijoiden mielenkiinnon ja pian esittelijää koputellaan olkapäähän.

Lisätty todellisuus (AR) ei ole tästä poikkeus. Vaikka AR-tabletti on vähemmän uhkaava kuin VR-lasit, niin ihmisillä on kynnys pysähtyä tablettia kantavan ventovieraan luona. Saimme tästä FinnSonicilta tärkeää palautetta, ja ratkaisimme haasteen messujen jälkeen. Käytämme Applen 12.9-tuumaisia iPad Pro -tabletteja, joten tabletin kamerakuva oli helppo tuoda langattomasti ulkoiselle näytölle AppleTV:n avulla.

2. VR-ympäristössä liikkumisen pitää olla helppoa – mieluummin johdettua

Aliko valitsi AR-sovelluksen lisäksi messuille XR Showroomin VR-sovelluksen, joka oli käytössä myös Alikon 40-vuotisjuhlilla messujen avauspäivän iltana. VR-sovelluksessa käyttäjät pääsivät näkemään ja kokemaan Alikon suurimman koneen, Giant-särmäyspuristimen. Wow-elämystä sai siirtymällä useamman metrin korkeuteen koneen päälle sekä taikuudelta vaikuttavasta napista, joka nosti koneen ilmaan ihmeteltäväksi.

Koska VR-laitteet ovat vielä uusia tuttavuuksia, ohjaimien opastaminen ja ymmärtäminen vie useamman minuutin. Liikkuminen alkaa sujumaan muutamassa minuutissa, mutta vaatii opastamista alkuun. Sulava liikkuminen (rintamasuunnan kääntäminen, teleporttauksen sujuva käyttäminen) vaatii enemmän aikaa kuin yhteen messuvierailijaan on vara käyttää. Tähän Aliko keksi nokkelan ratkaisun: esittelijä näkee ulkoiselta näytöltä mihin käyttäjä katsoo. Esittelijä voi ottaa ohjaimet haltuunsa ja hoitaa käyttäjän liikuttelun ulkoista näyttöä katsomalla. Näin päästään vähemmällä opastuksella ja aikaa jää virtuaalimaailmassa olemiseen.

Messujen jälkeen XR Showroomiin kehitettiin teleporttaus-pallot. Nämä ovat palloja, jotka on valmiiksi sijoiteltu eri puolille virtuaalitilaa. Käyttäjän tarvitsee vain osoittaa ohjaimella palloa kohden ja painaa yhtä nappia. Kun napista päästää irti, käyttäjä teleporttautuu pallon luokse rintamasuunta valmiiksi 3D-mallia kohden.

 

3. Iso AR-tabletti on parempi kuin pieni, kunhan tabletti on helppo pitää kädessä

FinnSonic esitteli ultraääneen perustuvaa pesulinjaa AR-tabletin avulla. Messut aloitettiin iPadin 12.9-tuumaisella versiolla. Pitkän messupäivän aikana ilmeni, että kädet väsyvät tabletin kanssa ja pitelyyn tarvitaan molempia käsiä. Tabletissa olisi hyvä olla pidike, jotta AR-sovellusta voisi esitellä yhdellä kädellä.

Haimme tablettiin liimapintaisen pidikkeen, mutta pian selvisi että liima ei riittänyt ison iPadin kannatteluun. Vaihdoimme pidikkeen pienempään 11-tuumaiseen iPadiin, joka taas pysyi paremmin pidikkeessä kiinni.

Seuraavana messupäivänä FinnSonic kuitenkin päätyi takaisin 12.9-tuumaiseen tablettiin, koska AR-kokemus oli paljon parempi suuremmalla tabletilla. Etsintä täydellisen iPad Pro -pidikkeen löytämiseksi jatkuu edelleen!

4. VR-kokemus = WOW

Alihankintamessujen palautteen perusteella VR-sovellus tuottaa käyttäjälle helpommin wow-kokemuksen kuin AR-sovellus. VR-tilassa käyttäjä viedään toiseen todellisuuteen, jossa voidaan taivuttaa fysiikan lakeja. Todellisuudessa ollaan muutaman neliön esittelytilassa, joten virtuaaliympäristö antaa paremmat eväät käyttäjäkokemuksen luomiseen.

Tärkeä pointti virtuaaliympäristössä on koneen mittasuhteiden kokeminen. Kun käyttäjä viedään usean metrin korkeuteen seisomaan laitteen päälle, niin kokemus vastaa todellisuutta varsin hyvin. Paitsi että todellisuudessa kaikilla ei ole mahdollisuutta päästä laitteen päälle turvallisuustekijöiden vuoksi. Tai nähdä konetta toiminnassa muutaman sentin etäisyydeltä.

Kokemukseen voidaan lisätä 360-videota aidosta tehdasympäristöstä tai ottaa asiantuntija etäyhteydellä mukaan. Miksi ei tuotaisi vierailua vastaavaa elämystä messuvieraiden ulottuville? Tämä voi synnyttää luottamuksen, joka muuten vaatisi kalenterijumpan ja vierailun sopimisen.

Harri Lammi

I’m interested in the possibilities of the modern web. The speed of development and massive opportunities are breathtaking. I enjoy the results every day - great services, tons of free information, connections with other people. It’s fascinating to live in this era of digitalization. On the other hand I see a lot of potential there’s yet to be tapped. Enterprises should streamline their services by bringing together backend systems and great user experience. If there's a business idea that needs to fly or a pain waiting to be cured, let's work together!