Miten virtuaalitodellisuus (VR) on muuttanut ajatteluani

VR-kokemukset hiipivät ihon alle

Kun ensimmäisen kerran kokeilin Samsung GearVR -laitetta toukokuussa 2015, olin myyty. Kävin istumassa rannalla, seisoin Paul McCartneyn vieressä lavalla ja ammuin alieneita. Kun otin lasit pois 10 minuutin jälkeen, niin toimiston valkoiset seinät ja harmaa sää saivat kaipaamaan uutta vierailua virtuaalimaailman puolelle.

Kyseisen ensikosketuksen jälkeen olen päässyt testaamaan VR-laitteiden mersuja, HTC Viveä ja Oculus Riftiä. Kokemuksia on haettu myös Oculuksen DK2-laitteesta sekä halvemmista Google Cardboard -kopioista. Olen päässyt sohimaan erilaisilla ohjaimilla ja kokemaan immersiota lisääviä laitteita GDC-messuilla (arvaa miltä lohikäärmeen tuli tuntuu, kun videon ja äänen lisäksi suuntaasi ammutaan lämmitettyä ilmaa???). Olen lentänyt lintuna Birdly-simulaattorilla New Yorkin yllä. Jokainen erilaisia, mutta mieleenpainuvia kokemuksia. Lisätyn todellisuuden (AR) kokemuksia on avannut Microsoft HoloLens, jonka hankimme alkuvuodesta 2017. Google Tangolla olen myös päässyt kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovelluksia.

Mitä olen näistä kokemuksista saanut irti?

Olen täysin vakuuttunut, että aivoja on helppo huijata. Immersion avulla ihminen viedään toiseen paikkaan ja aikaan, jossa voi kokea taikaa, jännitystä, ihmetystä ja riemua. Kokemusten taso on jotain aivan muuta kuin mihin tietokoneen näytön, kännykän tai tabletin kautta voi päästä. Olen nähnyt HoloLensilla miten digitaalinen maailma istuu fyysisen maailman päälle. Vaikka kokemus on vielä rajallinen, niin olen päässyt näkemään potentiaalin. Se miten kännykkä on konsolidoinut kymmeniä käyttämiämme laitteita on pientä siihen verrattuna miten paljon laitteita AR tulee konsolidoimaan seuraavan 5–10 vuoden sisällä.

Vaikuttavat kokemukset, jotka jäävät helposti muistiin. Eikö tämä ole jokaisen brändin unelma?

Miten kokemukset ovat auttaneet minua työssäni?

Virtuaali- ja lisättyä todellisuutta on vaikea pukea sanoiksi, ellei niitä ole kokeillut. On erittäin hankalaa kuvailla kokemusta toiselle, joka ei ole kokeillut laitteita. Olen monissa pitämissämme laite-esittelyissä nähnyt miten ihmiset oppivat käyttämään näitä uusia laitteita, niiden ohjaimia sekä eleitä. Uusi maailma on auennut heille näiden kokeiluiden avulla. Siinä kohtaa keskustelu liiketoimintamahdollisuuksista nousee uudelle tasolle. Itselleni suurin arvo on ollut VR/AR-mahdollisuuksien ymmärtäminen kokeiluiden kautta ja konseptien sparraaminen tämän tiedon avulla.

VR ja AR liikkuvat nopeasti ja ennen pitkää ne yhdistyvät samaksi käsitteeksi. VR/AR-markkinan kooksi on arvioitu yli 100 miljardia dollaria vuoteen 2021 mennessä, ja sen koko kasvaa eksponentiaalisesti lähivuosina. Haluamme olla mukana tässä aallossa ja toivomme monen suomalaisen yrityksen saavan kilpailuetua näitä teknologioita hyödyntämällä.

Haluatko kokeilla tulevaisuuden laitteita jo tänään?

Toivon, että olen herättänyt kiinnostuksesi kokeilla jotain uutta, ja haluan tarjota siihen myös mahdollisuuden. Olemme koonneet Leonidaksen toimistolle kattavan valikoiman VR- ja AR-laitteita (HTC Vive/Oculus Rift, Samsung GearVR, Microsoft HoloLens, Fove) sekä kiinnostavan valikoiman sovelluksia/pelejä. Lue täältä lisää miten pääset kokeilemaan laitteita.

Harri Lammi

I’m interested in the possibilities of the modern web. The speed of development and massive opportunities are breathtaking. I enjoy the results every day - great services, tons of free information, connections with other people. It’s fascinating to live in this era of digitalization. On the other hand I see a lot of potential there’s yet to be tapped. Enterprises should streamline their services by bringing together backend systems and great user experience. If there's a business idea that needs to fly or a pain waiting to be cured, let's work together!