Mobiili VR – kokemuksia ja näkemyksiä

Kun Google Daydream -yhteensopivia laitteita ei vielä ole kunnolla markkinoilla, mobiili-VR-kokemuksia hallitsee itsevaltiaana Samsungin ja Oculuksen yhteinen alusta GearVR.

GearVR on n. 150 euroa maksava silmikko, jonka ytimenä toimii Samsungin älypuhelin. GearVR tukee Note5, S6 ja S7  -malleja. Samsung myy tällä hetkellä monessa tapauksessa silmikkoa kaupantekijäisenä yhdessä uuden puhelimen kanssa. Yhteensä lasien ja puhelimen kustannus tällä hetkellä on noin 600-700 euroa.

Silmikoita on markkinoilla yli 5 miljoonaa kappaletta, joten kyseessä on ehdottomasti yksi levinneimmistä alustoista. Sisältöä ja sovelluksia voidaan ladata suoraan puhelimeen tai Oculus Storen kautta.

Mielestämme GearVR on tällä hetkellä hinta-, laatu- ja käytettävyyskompromissina erittäin kilpailukykyinen, varsinkin kun puhutaan VR- ja erityisesti 360°-kuvaan tai -videoon perustuvista kokemuksista. Seuraavan tason silmikoissa kustannukset nousevat useimmissa tapauksessa merkittävästi ja niiden käyttö ilman koulutusta on vielä suhteellisen vaativaa. Kun mietitään halvempia ratkaisuja, niin ero kokemuksessa cardboard-pahvisilmikoiden ja muutaman kympin muovisilmikoiden kanssa on kuitenkin sen verran merkittävä, että käyttäisimme niitä vain silloin, kun silmikoita halutaan jakaa käyttäjille merkittävissä määrin.

Olimme mukana toteuttamassa yhdessä Rakka Creativen kanssa Virtual Reality Finland ry:n Give Access -kokeilua. Tämän yhteydessä löysimme taas monta uutta näkökulmaa GearVR-alustaan. Tässä hieman koostetta, josta toivottavasti on hyötyä mahdollisimman monelle VR-alueella toimivalle.

Päivittäminen ja lataukset

Puhelimen ohjelmistojen ja applikaatioiden päivityssykli on otettava huomioon, kun alustaa käytetään. Et halua, että puhelin päivittää käyttöjärjestelmäänsä kesken VR-demon messuilla. Demot ja materiaalit kannattaa ladata puhelimelle hyvissä ajoin (edellisenä päivänä) ennen esittämistä, koska useiden gigojen pakettien lataaminen ja asentaminen vie aikaa.

  • Vinkki 1: Päivitä kaikki ja lataa demot puhelimeen hyvissä ajoin
  • Vinkki 2: Jos demoissa on 360°-materiaalia, lataa se puhelimelle etukäteen
  • Vinkki 3: Ota verkkoyhteys pois päältä demotessasi

Kuumeneminen ja akunkesto

Käytimme S6-, S6 edge-, S7- ja S7 edge-laitteita. Näistä S6 versiot kuumenevat suhteellisen nopeasti ja akunkesto on varsin heikko, noin 45 min – 2 h. Toiminnan nopeuttamiseksi näette kuvassa patenttiratkaisumme.

Kuumeneminen ei ole vaarallista, mutta se voi pysäyttää laitteen toiston jossain vaiheessa, minkä jälkeen on odotettava hetki laitteen jäähtymistä. S7 on tällä hetkellä kokemustemme mukaan vähiten kuumeneva malli.

  • Vinkki 4: Varmista, että tausta-ajossa ei ole muita sovelluksia
  • Vinkki 5: Pidä laturi mukana
  • Vinkki 6: Jos tilaisuus on tärkeä: a) testaa akunkesto haluamallasi demolla etukäteen ja b) pidä varalaite mukana

Eri applikaatiot käyttävät puhelimen resursseja eri tavalla. Tämän vuoksi jotkut kuumentavat puhelinta ja vievät akkua enemmän kuin toiset. Leonidas Playerilla olemme saaneet S7-laitteella testattua n. 4,5 h akunkeston täysin jatkuvalla käytöllä.

  • Vinkki 7: Valitse ja testaa demosi etukäteen

Interaktiot ja demoaminen

Toisin kuin esimerkiksi Vive-demoissa, GearVR:n kanssa ei yleensä käytetä ulkoista näyttöä. Näin ollen demon ohjaaja ei näe, mitä kokeilija näkee. Jotta ohjaaminen esimerkiksi kokemuksen vaihtotilanteissa sujuu, ohjaajan on hyvä olla etukäteen tutustunut materiaaliin. Samoin demo on hyvä suunnitella niin, että käyttäjän ei tarvitse seikkailla valikoissa.

  • Vinkki 8: Demon ohjaajan on hyvä kokeilla demoja ja käyttää laitteita etukäteen riittävästi
  • Vinkki 9: Demo kannattaa suunnitella niin, että käyttäjän ei tarvitse seikkailla valikoissa

Olemme todenneet, että katseohjaus toimii hyvin varsinkin erityisryhmillä. Leonidas Playerissa käyttäjä valitsee seuraavan kokemuksen katsomalla sitä 5 sekuntia. Tämä on helppo ohjeistaa ulkoapäin ja ohjaajan tarvitsee korkeintaan palauttaa käyttäjä kokemusten valintanäkymään painamalla kerran back-näppäintä.

  • Vinkki 10: Intuitiiviset interaktiot. Jos valittu käyttäjäryhmä ei ole tuttu laitteen kanssa, niin interaktioiden on hyvä olla erittäin yksinkertaisia.

Vapaasti 360° pyörivän tuolin käyttäminen demossa on erittäin suositeltavaa. Tämä estää tehokkaasti vaaratilanteita, niin että käyttäjä ei immersoituneessa tilassa törmää vieressä oleviin ihmisiin tai esineisiin.

  • Vinkki 11: Mikäli mahdollista, käyttäjän on suositeltavaa istua 360° pyörivällä toimistotuolilla.

Hyvät kuulokkeet parantavat merkittävästi immersion tasoa varsinkin, mikäli kokemuksen äänimaailma on suunniteltu hyvin.

  • Vinkki 12: Valitse kokemus myös äänimaailman perusteella
    Vinkki 13: Panosta kuulokkeisiin

Huono olo

Alttius huonon olon tuntemiseen VR-kokemuksessa vaihtelee paljon riippuen ihmisestä. Huono olo liittyy nykyään pääasiassa siihen, että kokemus on suunniteltu tai toteutettu huonosti – tosin mobiileilla VR-laitteilla myös riittämätön suorituskyky voi aiheuttaa ongelmia. Suunnittelusta johtuva huono kokemus syntyy siitä, kun kehon välittämien tuntemusten ja visuaalisen informaation käsitys liikkeestä eroavat. Eli esimerkiksi keho on paikallaan ja kokemuksessa lennetään ylös ja alas.

  • Vinkki 14: Valitse kokemus huolella ja pyydä myös jotakuta muuta testaamaan se etukäteen

Tulevaisuudessa Daydream tulee varmasti haastamaan GearVR-alustan VR-ratkaisuissa. Seuraamme mielenkiinnolla Googlen etenemistä mobiili VR -maailmassa. Tällä välin GearVR on kuitenkin mielestämme useimmissa tapauksissa “the way to go”.

Kari Peltola

My mission is to help people have positive, memorable and meaningful experiences.